Latvijā
eksistē liels skaits krievu privāto FM radiostaciju skaits. Dažas no
tām retranslē Krievijas pārraides (piemēram, tādas kā Eho Moskvy)
citām radiostacijām ir savas pārraides. Tā galvenokārt ir mūzika un
īsi ziņu izlaidumi. Attēlā – Rīgas centrā pie tilta pār Daugavu
kādas krievu radiostacijas liels reklāmas stends.
Rīgā daudzi cilvēki nodarbojas ar individuālo
uzņēmējdarbību. Tie ir cilvēki ar izdomu. Diezgan izdevīga
ir vitrīnu mazgāšana Rīgas centrā. Rīgas
ielas ir diezgan netīras un visa šī netīrība, īpaši rudenī, lido
veikali vitrīnās, kas, kā likums, aizņem ēku pirmos stāvus pilsētas
centrā (trotuāri Rīgā ir šauri). Lielos vitrīnu logus kādam ir
jāmazgā, bet tas nav tik vienkārši. Lūk, pa Rīgu staigā vīrieši ar
vienkāršu aprīkojumu: saliekamajām trepēm, lupatām un piedāvā savus
stikla mazgāšanas pakalpojumus. Pēc tam viņš atstāj vizītkarti ar
sava mobilā telefona numuru. Kad tas ir nepieciešams, viņam piezvana
un aicina uz darbu. Dienā tāds logu mazgātājs var nopelnīt 50 (tas
ir apmēram 100 ASV dolāri) un vairāk latus.
Salīdzinoši
nesen Rīgas sabiedriskajā transportā ieviesa jaunu brauciena maksas
sistēmu. Lai brauktu, piemēram, ar tramvaju, jau iepriekš jāpasūta
plastikāta kartiņu, kas ārēji atgādina bankas karti (tikai ar jūsu
fotogrāfiju un vārdu, uzvārdu), un par šo kartiņu
jāsamaksā noteiktu naudas summu. Cilvēkiem, kam ir 75 gadi, ir tāda
pati bezmaksas braukšanas karte visiem sabiedriskā transporta
līdzekļiem. Pēc iekāpšanas tramvajā šo kartiņu jāpieliek pie aparāta,
kas ir redzams attēla pa kreisi. Aparāts īsi „nopīkstina” un iedegas
zaļā gaisma. Šajā brīdī no jūsu kartes tiks atskaitīta naudas summa
par vienu braucienu (šobrīd tie ir 50 santīmi ≈ 1 ASV dolārs). Ja
tas nenostrādā vai uz kartiņas nav naudas, aparāts nopīkstēs nedaudz
ilgāk un tā lodziņā, attiecīgi, iedegsies sarkanā gaisma. Tad var
pieiet pie transporta līdzekļa vadītāja un tieši pie viņa nopirkt
vienreizējo braukšanas talonu, tas maksās nedaudz dārgāk. Tāpat pie
transporta līdzekļa vadītāja braukšanas biļetes pērk tūristi, ja nav
nopirkuši braukšanas kartiņas vairākiem braucieniem speciālos biešu
automātos, ko var atrast centrālajā stacijā vai autoostā, vai
transporta līdzekļu galapunktos. Ņemiet vērā, ka sabiedrisko
transportu regulāri kontrolē kontrolieri (attēlā pa kreisi). Viņiem
ir speciāla ierīce braukšanas kartiņu pārbaudei. Viņi pārbauda jūsu
pie vadītāja nopirkto biļeti vai pieliek pie ierīces jūsu braukšanas
kartiņu un uzreiz redz, vai brauciens ir apmaksāts. Attēlā ir
fiksēts tieši šis moments.
Diezgan
bieži kontrolieri kontrolē transportu kopā ar policistiem. Kā tas
notiek? Kādā vietā starp divām pieturām aptur visus autobusus un
trolejbusus. Autosalonā ienāk uzreiz vairāki kontrolieri un
transporta durvis uzreiz aizver, lai neviens neizkāptu ārā. Pēc tam
atklātos „zaķus” izved ārā, kur tos gaida vēl pāris spēcīgas
miesasbūves kontrolieri, nereti arī policisti. „Zaķiem” (ja viņi
izskatās maksātspējīgi) pieprasa soda naudu par braukšanu bez
biļetes. Kontrolieriem nereti ir arī elektrošoka ierīces, tomēr „zaķi”
bieži pretojas. Ja kontrolieru brigāde dežurē bez policijas
papildspēkiem, tad „zaķiem” ir iespēja izrauties
un
aizbēgt. Starp citu, ja viņus panāks, viņiem klāsies plāni. Attēlā
kontrolieri, acīmredzot, pamanot fotografēšanu neriskēja ķert no
viņu stiprajām rokām izrāvušos bezbiļetnieku. Citādi, viņiem pret
pakaļdzīšanās rezultātā saķerto nāktos pielietot spēku, bet tas
kļūtu zināms sabiedrībai. Jāatzīmē, ka presē bieži parādās
paziņojumi par kontrolieru cietsirdīgu apiešanos ar
pasažieriem-bezbiļetniekiem, ja pasažierim-bezbiļetniekam nav naudas
(piemēram, pēc skata viņš izskatās kā bezpajumtnieks), viņu
vienkārši izsēdina no transporta un palaiž vaļā.