Kā likums, viss jaunais,
kas parādās mūsu valstī, parādās mūsu galvaspilsētas pašā centrā,
konkrēti, pie Rīgas dzelzceļa stacijas. Lūk, šis aizrobežu tehnikas
brīnums parādījās pie pazemes tuneļa pārejas ieejas zem 13. janvāra
ielas. „13. janvāris” ir ielas nosaukums. Paskaidrošu, kas tas ir,
un kā darbojas, jo vairumam rīdzinieku tā ir nesaprotama stikla
kaste, kas ir pielipināta pie pazemes pārejas sienas. Bet tas ir
lifts, kas ļauj nolaisties pazemes pārejā vai tikt no tās ārā bez
nogurdinošas kāpšanas augšā vai lejā pa kāpnēm. Lūk, tādējādi,
neraugoties uz to, ka tā ir ļoti ērta lieta, tomēr rīdzinieki un
Rīgas viesi to nelieto. Bet es zinu, kā to lietot, tāpēc jums
paskaidrošu. Es vienreiz lietoju līdzīgu liftu Stokholmā, tiesa,
praktiskie zviedri tur liftā iesēdināja nēģeri, kas spiež pogas un
par šo pakalpojumu iekasē 10
zviedru kronas (apmēram 50 santīmi mūsu naudā vai 1 dolārs). Te jums
nāksies darboties
patstāvīgi. Lūk, es stāstu. Ieejot liftā,
durvis neveriet ciet, tās
aizvērsies pašas, kad lifts sāks
kustēties. Lai lifts
sāktu kustēties, jānospiež viena no 2 pogām.
Poga
ar ciparu „1” apzīmē pirmo vai apakšējo „stāvu”, un
spiediet
uz to, kad vēlaties nolaisties lejā, kā arī braucienam augšup,
attiecīgi,
paredzēta poga ar ciparu „2”. Starp citu, instrukcija līdzās lifta
pogām uzrakstīta, tajā skaitā, krievu valodā. SVARĪGA PIEZĪME: lifta
kustības laikā pogai visu laiku jābūt nospiestai – līdz pilnīgai
lifta apstāšanās un durvju atvēršanai. Nekrītiet panikā, ja jūs
nejauši atlaižot lifta pogu, iesprūdīsiet starp „stāviem”. Vienkārši
atkal nospiediet pogu, to pieturot, turpiniet kustību līdz
galam un neatlaidiet to,
kamēr durvis pašas atvērsies. |
Turpinot sarunu par
civilizācijas liecībām, kas pakāpeniski ienāk Latvijā, jāmin mūsu
pēdējo sasniegumu – pirmo, tā saucamo, zemās grīdas tramvaju
Škoda, ko Latvija iepirka Čehijā. Apzīmējums zemās grīdas
tramvajs nozīmē, ka iekāpjot tramvajā, nevajag rāpties pa
kāpnēm, kā tas ir tagad. Jaunajam tramvajam grīda ir zemu, gandrīz
trotuāra līmenī. Tramvajs ilgi tika izmēģināts, neapstājoties brauca
pa Rīgu garām pieturām, neuzņemot pasažierus. Attēlā Rīgā pirmais
zemās grīdas tramvajs pie bijušās VEF rūpnīcas Brīvības ielā.
Tramvaja numura vietā ir uzraksts
"IZMĒĢINĀJUMI". |